پیش دیابت و دیابت

دیابت، بیماری ای که این روزها با پیشرفت جوامع و افزایش سن و امید به زندگی در خانواده ها شیوع پیدا کرده است. سنجش قند خون برای افراد با سن بالای ۴۵، سالانه پیشنهاد می شود. افراد مسن با پا به سن گذاشتن با توجه به سبک زندگی ها دچار بیماریهایی شده که دیابت نیز از جمله آنهاست. بنابراین برای جلوگیری از پیش دیابت کنترل و درمان دیابت یا قند خون، سالمندان با مشکلاتی همراه هستند.

یک فرد دیابتی بهتر است تحت مراقبت باشد. این مراقبت ها می تواند در کنار مراجعه به پزشک، به همراهی یک پرستار سالمند در منزل با کنترل مناسب قند خون امکان پذیرد. همواره در نظر داشته باشید که بیماری دیابت بسیار جدی است. بکار بردن واژه هایی چون “قندم زیاد بالا نیست”، قند خونم خفیف هست”، “دیابتم عصبی هست” و … خطا و اشتباه می باشد.

شناخت از دیابت و پیشگیری از ابتلا به آن و عوارض ناشی از این بیماری برای افراد، خانواده ها و بخصوص سالمندان ملزوم می باشد.

کنترل قند خون بدن توسط انسولین آزاد شده از لوزالمعده یا همان پانکراس انجام میگیرد. تفاوت افراد دیابتی با بقیه در بهم ریختگی این کنترل است که منجر به افزایش قند خون می شود. کاهش و ناکافی بودن میزان انسولین در بدن و در نتیجه افزایش قند خون، علائمی را در پی خواهد داشت. کم کم این افزایش در قند خون ناشتا مشاهده شده و نام دیابت را به خود اختصاص میدهد.

پیش دیابت

پیش دیابت در واقع زنگ خطر و تشخیص قبل از ابتلا به دیابت است. پیش دیابت یا دیابت لب مرز همانطور که از نامش پیداست با عدم رعایت و کنترل قند خون به دیابت تبدیل خواهد شد. می توان با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

برای اینکه با شروع از پیش دیابت سپس به دیابت نوع ۲ مبتلا نگردید، می بایست سبک زندگی سالم را پیش گیرید. در کنار عوامل ژنتیکی، کم فعالیتی، چاقی شکمی و رژیم غذایی ناسالم باعث شده سطح گلوکز بدن از حالت طبیعی اش خارج شود.

پیش دیابت موثر بر کودکان و بزرگسالان است. تغییرات اساسی در سبک زندگی بسیار کمک کننده در جلوگیری از پیشرفت دیابت بزرگسالان و بازگشت به حالت طبیعی قند خون کودکان می باشد.